وقتي منظور ساخت يك فروشگاه فيزيكي در نقطهاي از شهر داريم، قبل از هر كاري به دنبال محلي ميگرديم كه بيشترين آمدوشد رو داشته باشه و نسبت به محصولي كه ميفروشيم، افراد مختلف به راحتي و در نزديكترين مكان در دسترس ما باشند. فلذا كوشش داريم كه مكاني كه انتخاب ميكنيم ويژگيهاي ذيل را دارا باشد.
جمعيتشناسي و آشنايي با دانش خريد كسان محل
آموزش طراحي وب سايت فروشگاه اينترنتي |
مسير پيادهرويدسترسي پذيري و داراي محل پارك مناسبوجود شرايط رقابتي با ديگر فروشگاههامجاورت با فروشگاههاي مرتبط و وابستهو…در باره طراحي سايت فروشگاه اينترنتي هم بايد همين روند را پيگيري نماييم و بر بنياد شرايط موجود بهترين برگزيدن رو داشته باشيم. گام اول برگزيدن هاست و فضاي ميزباني(Host) پسنديده هست. انتخاب هاست پسنديده از اين رو اهميت داره كه سرعت لود سايت، پشتيباني از حجم اطلاعات بارگذاري شده، امنيت وب سايت، پاسخگويي و پشتيباني، قابليت ساپورت كردن از بازديد بالاي سايت و ديگر موارد مرتبط با فروشگاه آنلاين در اين گويه تامين بكنه.
معمولا شركتهايي كه در گستره ارائه هاست تكاپو دارند، به مشترياشون رهنمود ميكنند كه در ابتداي كار از فضاي كمتري كاربرد كنند الي هزينه كمتري براشون داشته باشه. اما به مرور سررسيد و با افزايش تعداد مراجعه كنندگان به فروشگاه اينترنتي و حجم اطلاعات، محصولات و دادههاي سايت، به فضاي ميزباني بيشتري دربايستن پيدا ميكنيم كه مجبور به پرداخت هزينههاي بيشتري براي ارتقا هاست خواهيم بود.
گام دوم: انتخاب اسم مناسب براي فروشگاه اينترنتيدر هر حوزهاي كه منظور ساخت فروشگاه اينترنتي داريد، بايد يك نام متناسب و جذاب انتخاب كنيد كه با مقوله كار و جنبش شما وابستگي داشته باشه و مشتري به راحتي بتونه باهاش پيوستگي پايدار بكنه. در راستي اسم فروشگاه به عنوان كارت ويزيت كسب و كار ما محسوب ميشه كه نقش مهمي در معرفي و جذب مشتريان به فروشگاه خواهد داشت. نام سوداگري شما نشانه از برند و اعتماد مشتري به شما خواهد داشت.
اين مرحله به عنوان گزينش دامنه(Domain) با به كارگيري يك كمپاني ثبت كننده دامنه شناخته ميشه، كه اسم فروشگاه شما را تحت عناوين مختلف ثبت كرده و از اين لحظه به پس فروشگاه اينترنتي با اين عنوان شناخته خواهد شد.
دامنه فروشگاه اينترنتي بايد به شكلي گزينش بشه كه پيدا كردنش در بين ميليونها وب سايت راحت باشه و نمونههاي مانند كمتري با همين نامها و كلمات تشكيل دهنده اون وجود داشته باشه. ثبت دامنه، هزينهي كمي داره ولي استراتژي پسنديده و پروا به فاكتورهاي خريد دامنه ميتونه تأثير بزرگي بر آينده سوداگري اينترنتي شما داشته باشه. انتخاب گستره و استراتژيهاي مربوط به كسب و كار اينترنتي مبحث زياد پيچيدهاي هست كه گزاردن بهش نيازمند يك جستار جداست كه پيش از اين در مقاله راهنماي انتخاب گستره مناسب به اين موضوع پرداخته شده و ميتونيد ازش بهرهگيري كنيد.
گام سوم: طراحي و ساخت نماي دروني فروشگاهحالا كه هاست و حوزه رو برگزيدن كرديم، بايد به سراغ ساخت سايت رفته و با طي مراحل ساخت سايت فروشگاهي، سايتمون رو راهاندازي كنيم. ولي از اونجايي كه گزينش سيستم سايت ساز پسنديده براي فروشگاه يك طرف ديگه قضيه رو در بر ميگيره، آغاز بايد بهترين سيستم فروشگاه ساز پسنديده خودمونو برگزيدن كنيم.
در باره فروشگاه اينترنتي و سايتهاي فروشگاهي، اين مرحله به عنوان گزينش يك cms يا سيستم مديريت محتوا شناخته ميشه. ولي در عين حال، احتمالا براي كسان تازه پيشه چندان ساده نيست. به طور مثال كساني كه برادر دارند يك فروشگاه فيزيكي شيك و مشتري پسند داشته باشند، معمولا از طراحان دكوراسيون براي فضاي دروني فروشگاه كاربرد ميكنند.
اما در مورد طراحي سايت فروشگاه اينترنتي اين مرحله به چهره گزينش سيستم فروشگاه ساز معرفي ميشه كه كم و بيش بخش اصلي خرج راه اندازي سايت متوجه اين مسئله خواهد بود. در موعد برگزيدن سيستم مديريت محتوا يا فروشگاه ساز آنلاين بايد پروا كنيد كه امكانات اصلي مانند موارد پايين رو در سيستم هستي داشته باشه.
امكان مقايسه محصولنقد و رسيدگي محصولاتسيستم نظردهي كاربرانامكان ارسال مطلب و مقالهدرج و اضافه كردن محصول به فروشگاهدسته بندي و گزينش برند محصولاتو…از لحاظ گرافيكي، در ظاهر فروشگاه هم بايد مانند ويترين و دكوراسيون فروشگاه فيزيكي كه منجر به جذب مشتري و افزايش فروش ميشه، از قالب پسنديده و طراحي شيك استفاده كنيد. بعضي از سيستمهاي مديريت درونمايه براي برپايي فروشگاه اينترنتي عبارتند از:
ووكامرسجوملامجنتواپن كارتپرستاشاپدر اين سيستمها دست شما در برگزيدن امكانات و توسعه سيستم كاملا مفتوح هست و مديريت كاملي روي آنها داريد. اما چنانچه قصد به كارگيري سيستمي داريد كه شغل شما رو سادهتر بكنه(كه البته اغلب پسنديده افراد نوآموز و كساني كه محصولات كمي دارند ميشه) ميتونيد از سيستمهاي فروشگاه ساز اشتراكي كاربرد كنيد كه نمونههاي ذيل از بهترين اونها هستند.
پرتالشاپفاسبد خريدوبزيسازيتوكامواسي فايواين نوع فروشگاه سازها نيازي به فضاي هاست ندارند. كافيه با مراجعه به سايت هر سيستم، ثبت نام كرده و بر پاي بست، امكاناتي كه به شما ارائه ميدن گرد از پلانهاي مجاني يا پولي را براي ساخت فروشگاه انتخاب كنيد. همچنين ميتونيد با به كارگيري قابليت پيوست پهنه به فروشگاه كه اين سيستمها دارند، از پهنه اختصاصي خودتون براي فروشگاه اينترنتي بهرهگيري كنيد.
نقش فروشگاه سازها در ساخت فروشگاه اينترنتيظهور فروشگاههاي اينترنتي باعث شده كه در مبحث طراحي سايت واژه جديد يا بهتره بگيم دسته بندي جديدي تحت عنوان طراحي فروشگاه اينترنتي يا طراحي سايت فروشگاهي وارد بشه كه تمركزش روي برپايي بستر مناسب براي ساخت فروشگاه اينترنتي هست. كساني كه در گذشته با وبلاگ نويسي راز و كار داشتند و مدت زيادي در حال تارنگار نويسي بودن، اين موضوع را بيشتر فهم خواهند كرد و نقش فروشگاه سازها را در طراحي سايت راحتتر قبول دارند. چرا كه مرحله به مرحله رشد و ظهور فروشگاههاي آنلاين رو به چشم ديدن.
طبق توضيحات بالا براي انتخاب سيستم پسنديده براي سايت فروشگاهي حتما متوجه شدين كه به صورت كلي دو انتخاب براي ساخت فروشگاه اينترنتي خواهيد داشت كه عبارتند از:
فروشگاه ساز رايگان: اين نوع فروشگاه سازها به چهره رايگان عرضه ميشن كه بايد در بخش بندي CMS قرارشون بديم. اسم اين فروشگاه سازها از كلمه انگليسي Open Source گرفته شده كه مشخصات كلي اين فروشگاه سازها را تعريف ميكنند.فروشگاه ساز اشتراكي: اين نوع از فروشگاه سازها هم به دو چهره رايگان و پولي عرضه ميشن كه عنوان اين فروشگاه سازها نيز از واژه انگليسي Software as a Service گرفته شده كه يك گروه پشتيبان در كنترل و تاسيس فروشگاه اينترنتي نقش داره.1. فروشگاه سازهاي رايگانفروشگاه سازهاي مجاني به عنوان يك سيستم مديريت درونمايه آماده(CMS) شناخته ميشن كه امكان ساخت فروشگاه بدون نياز به اطلاعات و چيرگي برنامه نويسي رو به شما خواهند داد. در اين سيستمها شخصي كمك كننده شما نخواهد بود و صفر تا صد ساخت فروشگاه اينترنتي در دستان شماست. براي استفاده از اين سيستمها نياز به هاست و پهنه اختصاصي خودتون داريد كه دربرگيرنده نصب cms(سيستم مديريت محتوا)، نصب پلاگينهاي مورد نياز، فارسي سازي، نصب قالب و… خواهد بود. كل اين مراحل رو بايد خودتون به تنهايي طي كنيد يا اينكه با صرف خرج از كساني كه در اين زمينه آشنايي دارند بخواين كه فروشگاه شما را راهاندازي كنند. البته آموزشهاي رايگان بسيار زيادي براي اين سيستمها در سطح اينترنت هم هستي داره كه به چهره خودآموز ميتونيد با روش كار كردن اين سيستمها آشنا بشيد.