درك كنيد كه مخاطبان شما چه چيزي را ميخواهند پيدا كنند.قدرتِ پژوهش در مورد واژه ها كليدي در نحوهي فهميدن هر چه بهتر قصد بازار است و اينكه بفهميد كاربران چگونه براي محصولات، سرويس و محتواي شما جستجو مي كنند، بالقوه اند.
تحقيقات در مورد كلمات كليدي اطلاعات جستجوي خاصي را براي شما فراهم مي كند كه مي توانيد به سوال هايي همانند سوالات زير پاسخ بدهيد.
مردم چه چيزي را جستجو مي كنند؟چند تن آن را جستجو مي كند؟در چه قالبي(فرمت) آن را مي خواهند؟در اين فصل، شما آلت ها و استراتژي هايي را خواهيد آموخت كه اين اطلاعات را پوشش دهد و همچنين تاكتيك هايي كه به شما ياد مي دهند كه از كلمات كليدي ضعيف دوري كنيد و محتواي قويي را بتوانيد توليد كنيد. زماني كه شما فهميديد كه مخاطبان شما چگونه براي محتواي شما جستجو مي كنند آن وقت دنياي جديد از استراتژي هاي سئو را خواهيد آموخت.
مردم به پيگيري چه اصلاحاتي مي گردند؟شما شدني است كه بدانيد چه كاري را انجام مي دهيد، ولي ملت چگونه به پيگيري محصولات، خدمات و اطلاعاتي كه شما فراهم مي كنيد مي گردند؟ پاسخ دادن به اين سوال اولين مهمترين قدم در پروسه پژوهش كلمات كليدي است.
كشف واژه ها كليديممكن است تعدادي واژه ها كليدي در ذهن داشته باشيد كه مي خواهيد در سايت خود براي آن ها رنكي اخذ كنيد. كلماتي مشابه محصولات، خدمات يا موضع هايي كه سايت شما به آن مربوط است، خوب براي آغاز از همين ها اطلاعات استفاده مي كنيم، شما مي توانيد از افزار هاي رايگان براي پيدا كردن واژه ها كليدي نيز كاربرد كنيد. همچنين بهتر است كه حجم واژه ها كليدي مشابه و كاربراني كه به دنبال آن ها مي گردند(حجم جستجو براي كلمه كليدي مشابه) را در عقيده داشته باشيد، در سرنوشت هاي پس بيشتر به آن مي پردازيم ولي در مرحله ي كشف، اين شغل مي تواند به شما كمك كند كه بفهميد كدام كلمه ي كليدي سرشناس تر و بيشتر بدست كاربران بهرهگيري مي شود.
زماني كه واژه ي كليدي خود را داخل موتور جستجو قرار داديد، شما كلمات كليدي جديد، سوالات متداول و موضوعات جديدي را براي محتواي خويش پيدا مي كنيد كه شدني است به آن ها انديشه نكرده باشيد و به فكري پوشش دادن آن ها نيز بكنيد.
براي مثال بيايد از گل فروش هايي كه در مراسم عروسي تخصص دارند بهرهگيري كنيم.
تايپ «عروسي» و «گل فروشي» در يك دست موزه پژوهش در مورد واژه ها كليدي شدني است به كشف عبارت هاي بسيار پيوسته و جستجو شده اي مثل واژه ها پايين بيانجامد:
دسته گل عروسگل عروسيفروش گل عروسيشما در فرآيند كشف كلمات كليدي مرتبط براي محتوا، شدني است متوجه شويد كه حجم جستجو براي واژه ها كليدي مي تواند بسيار متفاوت باشد. شما بي گمان مي خواهيد عنوان هايي را در محتواي خويش قرار دهيد كه مخاطبان و مشتريان آن را جستجو مي كنند. در برخي موارد بهتر است كه واژه ها كليدي به جستجوي كم را نيز منظور قرار بدهيد چون رقابت در اين قسمت آسان تر از رقابت با كلمات كليدي با جستجوي بالا است.
از آن جايي كه واژه ها كليدي با رقابت بالا و ذيل مزاياي و معايب مخصوص به خويش را براي وبسايت شما به همراه دارند، داشتن اطلاعات بيشتر در مورد حجم جستجو مي تواند اوليت بندي واژه ها كليدي شما را تغيير دهد و واژه كليدي را براي سايت خود گزينش كنيد كه به سايت شما برتري استراتژيك بدهد.
نكته ي مهم: تنوع داشته باشيد!
مهم است كه به نكته پروا كنيد كه كل سايت شما رنكي را براي كلمات كليدي به به اتفاق نمي آورد بلكه اين صفحات هستند كه رنك شما را افزايش مي دهند. اگر توجه كرده باشد صفحه ي اصلي سايت ها و برند هاي مشهور رنك بسيار خوبي در اغلب واژه ها كليدي داردند ولي براي اغلب سايت ها اين طور نيست. اغلب شدامد ارگانيك وارده به سايت از طريق صفحه هايي به جز صفحه اصلي سايت هستند. به همين دليل غني كردن سايت كلمات كليدي و صفحات شما با واژه ها كليدي پر ارزش بسيار مهم است.
اين اصطلاحات چقدر جستجو ميشوند؟كشف حجم جستجوهر چه حجم جسنجوي براي كلمه يا كلمات كليدي ساير بيشتر باشد، مدت سررسيد و دردسر بيشتري براي بيچارگي خواهد بود كه به رنك بالا تر دست پيدا كند. اين مساله اغلب به عنوان سختي كلمه كليدي شناخته مي شود و گاها با خاصيت هاي SERP نيز تركيب مي شود؛ براي مثال، اگر خاصيت هاي SERP(مانند خاصيت اسنيپتس، نمودار دانش، چرخنده ها و غيره) يك واژه ي كليدي را در صفحه ي نتايج، پوشش بدهد سختي كلمه ي كليدي افزايش پيدا مي كند، چون برند هاي بزرگ اغلب ۱۰ نتيجه ي اول واژه ها كليدي با حجم بالا را مي گيرند، پس اگر جديدا سايت خود را راه اندازي كرده ايد و مي خواهيد با اين كلمات كليدي جايي براي خود باز كنيد، تلاش شما براي پيدا كردن جايي در نتايج مي تواند سال ها به طول بيانجامد.
به طور معمول، هر چه حجم جستجو بالاتر باشد، كوشش و رقابت اكثريت براي پيدا كردن جايگاه مناسب در وسط جستجو ها لازم است. با اين حال به سمت كلمات كليدي با جستجو كننده زياد ذيل نيز نرويد چون سايت خويش را با اين ريسك مواجه مي كنيد كه جستجو كننده اي وارد سايت شما نشود. بهترين شغل اين است كه شما به تعقيب كلمات كليدي بگرديد كه جستجو كنده زياد داشته باشد و رقابت براي آن مختصر باشد. در اين صورت به راحتي مي توانيد جايي را براي خويش در نتايج پيدا كنيد. به اين گونه سئو كلمه كليدي، long-tail مي گويند.
درك long tailبنظر فوق العاده مي رسد كه براي واژه اي مشابه «كفش» رنك اول را توسط بياوريد مگه نه؟
كار كردن با كلمه كليدي كه ماهانه ۵۰.۰۰۰ و يا حتي ۵۰۰۰ جستجو دارد فوق العاده است، اما در واقع، اين اصطلاحات جستجوي محبوب فقط تقسيم كوچكي را از تمام جستجوهاي اتمام شده در وب را برپايي مي دهند. در واقع، واژه ها كليدي با حجم جستجوي بسيار بالا اثر دهنده ي هدف هاي مبهم براي آن ها است، چنانچه اين اصطلاحات را منظور بگيريد ممكن است سايت شما با بازديد كنندگاني مواجه كند كه اهداف آن ها با محتواي صفحه شما مطابقت ندارد.منبع:
فناوري اطلاعات ( IT ) عبارتي است كه به همه صورت هاي به شغل رفته در توليد، ذخيره، تبادل، و كاربرد اطلاعات نسبت داده مي شود؛ در خرده مختلف مانند ديتا هاي تجاري، گفت وگوهاي صوتي، عكس ها ثابت، تصاوير متحرك، چند رسانه اي، و... .از اين عبارت در هر دو دامنه مخابرات و رايانه بهرهگيري مي شود؛ منظور؛ آن فناوري است كه قبل از اين با نام " انقلاب ديجيتال " از آن ياد مي شود.فناوري اطلاعات ( IT ) عبارتي است كه به كل صورت هاي به پيشه رفته در توليد، ذخيره، تبادل، و استعمال اطلاعات نسبت داده مي شود؛ در خرده مختلف مانند داده هاي تجاري، گفت وگوهاي صوتي، تصاوير ثابت، عكس ها متحرك، چند رسانه اي، و... .از اين عبارت در هر دو حوزه مخابرات و رايانه استفاده مي شود؛ منظور؛ آن فناوري است كه قبل از اين با اسم " انقلاب ديجيتال " متعلق به ياد مي شود.● تكنولوژي اطلاعات و ارتباطاتفناوري اطلاعات وارتباطات ( ICT ) عبارتي است كه دربرگيرنده كل وسايل ارتباطي و استعمال هاي آن ها مي شود؛ همانند راديو، تلويزيون، تلفن همراه، رايانه، نرم انگيزه ها و دشوار افزار، شبكه، سامانه هاي ماهواره اي و... . همين طور خدمات گوناگوني كه با آن ها در ارتباطند؛ همچون ويدئو كنفرانس و آموزش از راه دور. از اين عبارت معمولا به به اتفاق كاربردش در پهنه اي خاص استفاده مي شود؛ مثل تكنولوژي اطلاعات وارتباطات در آموزش، سلامت يا كتابخانه ها.در خارج از ايالات متحده ( همچون اروپا ) بيش از " تكنولوژي " بر " اطلاعات وارتباطات " تأكيد مي شود.بسياري از كشور ها در سراسر دنيا، سازمان هايي را موظف به ترقي " فاتا " كرده اند؛ زيرا معتقدند كه كمبود در اين زمينه، مايه عقب ماندگي اقتصادي هم خواهد شد. از منظر بين المللي، سازمان ملل همبسته هم به شدت در حال ارتقاي " تكنولوژي اطلاعات در خدمت گسترش " است؛ به عنوان ابزاري براي درمان چگونگي اقتصادي و اجتماعي ملت و از مياني برداشتن بي گمان هاي جغرافيايي.گرايش هاي ICT كه در اين نوشتار به آن ها پرداخته مي شود، عبارتند از:۱) شبكه ها و ارتباطاتدر گستره تكنولوژي اطلاعات، يك شبكه گردآور اي از نقاط و گره هاست كه به وسيله گذرگاه هاي ارتباطي به هم متصل شده اند. يك شبكه مي تواند به شبكه هاي ديگري هم متصل يا خود از چندين ذيل شبكه تشكيل شده باشد.متداول ترين بهمبندي ( توپولوژي ) يا پيكره بندي شبكه ها از اين قرار است : گذرگاه ( باس )، ستاره، حلقه و توري مانند. از حيث فاصله، يك دسته بندي ساير شبكه ها عبارت است از :▪ شبكه هاي دروني يا LAN Local Area Network▪ شبكه هاي مفصل يا WAN Wide Area Network▪ شيكه هاي شهري يا MAN Metropolitan Area Networkشبكه هارا از منظر ديگري نيز دسته بندي مي كنند: تكنولوژي انتقال اطلاعات ( مثل معماري IP/ TCP )؛ اينكه صوت ديتا يا هر دو آن ها را منتقل كند؛ از اين بابت كه چه كساني از آن ها بهرهگيري مي كنند (عمومي يا خصوصي )؛ از روي ماهيت روش بستگي ( از طريق خطوط تلفن يا اتصالات مجازي ) و از اين حيث كه رابط ( لينك ) هاي فزيكي اش از چه نوعي هستند؛ فيبر نوري، كابل هم محور ( كواكسيال ) يا جفت سيم به هم تابيده.شبكه هاي كبير رايانه اي يا مخابراتي از همكاري مياني كمپاني هاي كبير به هستي مي آيند.۲) هوش مصنوعيهوش مصنوعي به شبيه سازي هوش بشري اطلاق مي شود كه به وسيله ماشين ــ مخصوصا نظام هاي كامپيوتر اي ــ پردازش مي شود. اين پردازش ها عبارتند از: يادگيري ( كسب اطلاعات و قوانين ناشي از اطلاعات )، استدلال ( به كارگيري قوانين براي استنتاج ) و خويش اصلاح گري. كاربرد هاي نامدار هوش مصنوعي بر اين پايه اند : سيستم هاي خبره، تشخيص صوت و بينايي ماشين.۳) بازرگاني الكترونيكيمنظور از بازرگاني الكترونيكي، خريد و فروش كالا و خدمات بر روي اينترنت است؛ به ويژه از راه وب. پروا داشته باشيد كه " وب " ( اختراع تيم برنر زلي ) تنها يكتا از استعمال هاي " اينترنت " ( نوآوري وينتون سرف ) است. به چهره عملي، گاهي از عبارت سوداگري الكترونيكي نيز بدين هدف كاربرد مي شود. در حوزه خورده فروشي بر خط ( آن لاين ) از عبارت " اشكال فروشي الكترونيكي " بهره مي برند.۴) آموزش الكترونيكيمعمولا از عبارات " آموزش الكترونيكي " و " دانشگاه مجازي " به جاي يكديگر كاربرد مي شود؛ چه بسا، براي توصيف سيستم آموزش الكترونيكي صراحتا عبارت " دانشگاه مجازي " به شغل اسير شود و بدين خاطر، طراحي سيستم دانشگاه مجازي يه طور كلي متفاوت از سيستم تعليم الكترونيكي است.آموزش الكترونيكي مي تواند بسهولت گسيل داشتن يك نامه الكترونيكي باشد؛ ولي مفهوم دانشكاه مجازي چيزي ما فوق اين هاست. دانشگاه مجازي عبارت است از ايجاد يك محيط دانشگاهي خيالي كه در آن كاركنان، مديران، دانشجويان، و استادان مي توانند بدون پروا به مكاني كه در آن هستند، در هر لحظه به تبادل اطلاعات بپردازند. اين پيشه با كمك پيشرفت هايي كه در تكنولوژي ارتباطات به هستي آمده، عملي شده است كه بايد امكاناتي را در اختيار دانشجويان قرار دهد؛ مانند سيستم مديريت اطلاعات ايمن، جريان اطلاعات كار آمد، و رسانه ارتباطي ارزان قيمت. قصد نهايي، دستيابي به يك مهار بهتر براي مديريت دانشگاه است الي در تاثير و خرج ها پيشرفت چهره گيرد. به تازگي در كشورمان نيز چندين دانشگاه دولتي اقدام به ارائه دوره هاي مجازي ــ به ويژه در مقطع كارشناسي بزرگتر و دودمان هاي مربوط به ICT ــ كرده اند؛ از دسته دانشگاه صنعتي امير كبير، علم وصنعت ايران، وشيراز. چندين دانشگاه دانشگاه ديگر نيز در حال ملحق شدن به اين گروه هستند. براي كسب اطلاعات اغلب در اين زمينه، مي توانيد به وب سايت دانشگاه هاي فوق مراجعه فرماييد.۵) امنيت اطلاعاتبا چندين جنبه مختلف از " اطمينان " سر و شغل دارد.عبارت متداول ديگري كه براي اين منظور به كار مي رود، " تضمين اطلاعات " است. امنيت اطلاعات، به سيستم هاي كامپيوتر اي يا فيش هاي الكترونيكي ــ كه به وسيله ماشين خوانده مي شود ــ محدود نيست؛ بلكه در كل جنبه هاي محافظت از داده ها و اطلاعات ــ به هر شكلي كه باشند ــ مربوط است.در دانش واژگان " سيستم امنيت اطلاعاتي ملي " ايالات متحده امريكا، روبرو عبارت " امنيت سيستم هاي اطلاعاتي " مرسوم به INFOSEC چنين آمده است : " نگهداري سيستم هاي اطلاعاتي در مساوي دسترسي هاي غير مجار يا تعديل اطلاعات، در اثناء ذخيره، پردازش يا انتقال، و در مساوي خدمت نرساندن به كاربران مجاز يا تدارك ديدن خدمات به كاربراني غير مجاز و همچنين مقياس هاي لازم براي شناسايي، مستند سازي و مقابله كردن با يك چنين تهديد هايي " .سه عنصر پذيرفته شه از امنيت اطلاعات بر اين پايه اند :۱) محرمانگي۲) جامعيت۳) دسترسي.منبع : انجمن علمي دانشگاه شيخ بهايي
آگهي رايگان
خوش بو كنندهاي هوا
دستگاه سلفون كش
ويدئو كنفرانس- وب كم - سيستم كنفرانس - اطاق كنفرانس - طراحي و …
همچنين تماشا كنيدفناوري اطلاعات در مراقبتهاي بهداشتيمجله سايرفناوري اطلاعات در مراقبتهاي بهداشتيبه طور قطع ارتقاي سيستمهاي كامپيوتري خطاهاي پزشكي را به طور كامل از بين نخواهد برد. اما بيشتر محققين اعتقاد دارند كه به ميزان قابل توجهي باعث كاهش اين خطاها ميشوند.برترينهاي سي.تي.آي.اي ۲۰۰۹مجله سايربرترينهاي سي.تي.آي.اي ۲۰۰۹لاسوگاس آمريكا، ميزبان نمايشگاههاي سالانه فراواني است كه بسياري از آنها به معرفي تازهترين محصولات الكترونيكي دانشمند ميپردازند.
مجله سايراندر خم يك كوچه جامعه اطلاعاتاطلاعات, به عنوان گرد از متاخرترين مفاهيم علمي، در ميانه ها سده بيستم, مشاجرات بسياري را برانگيخت.پيشبيني چگونگي فناوري اطلاعات در سنه ۲۰۰۸مجله سايرپيشبيني چگونگي تكنولوژي اطلاعات در سال ۲۰۰۸صحبتهاي بسياري از تحليلگران، فروشندگان، مشاوران و صاحبنظران در ارتباط با پيشبيني وضعيت تكنولوژي اطلاعات در سنه ۲۰۰۸ را در عقيده گرفتهايم، برخي را پذيرفتهايم و برخي را رد كردهايم.ايران و فناوري اطلاعاتمجله سايرايران و فناوري اطلاعاتاز آنجا كه گويه تكنولوژي اطلاعات (IT) زياد مهمي ميباشد لذا پروا تمام دولتهاي جهان و از دسته دولت ايران را به خود معطوف كرده است. تخصيص بودجه ۱۲۵۰ ميليارد ريالي (۱۶۰ ميليون دلار) در سنه ۱۳۸۱ نشان اهميت و تأثير بيچون و چراي اين صنعت در آينده دانشمند ميباشد، كه از اين بودجه ۷۵۰ ميليارد ريال آن براي ساز و برگ سختافزاري، نرمافزاري و شبكه جامع اطلاعرساني بازرگاني و ۵۰۰ ميليارد ريال آن نيز براي كارگماري از طريق اين صنعت ميباشد.فن آوري اطلاعات و ارتباطاتمجله سايرفن آوري اطلاعات و ارتباطاتامروزه به كمتر سازماني بر مي خوريم كه بحث فناوري اطلاعات و ارتباطات در آنجا مطرح نبوده و به يگانه از دغدغه هاي مديران آن مبدل نشده باشد. در دنياي كنوني، ساير كارشناسان و مديران، بدون چيرگي و آشنايي با ادب فناوري اطلاعات، راه مشكل تري را نسبت به ديگر مديران هم تراز خويش در پيش رو دارند. بديهي است كه فرصت هاي زيادي را هم ممكن است از دست بدهند و يا ناخودآگاه در پسنديدن رقبا قرار دهند.نگاهي به وضعيت نشر الكترونيك در كشورمجله سايرنگاهي به وضعيت نشر الكترونيك در كشوردرست روز دوشنبه ۶ آبان ماه، در ششمين روز برگزاري دومين جشنواره ملي رسانه هاي ديجيتال، مهندس عيسي زارع پور، رييس دفتر توسعه رسانه هاي ديجيتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه از نظر وزارت نزاكت و ارشاد اسلامي مجمع ناشران الكترونيك پروانه قانوني ندارد و هر فعاليتي ذيل اين عنوان انجام شود، غير قانوني است.
مجله سايرجامعه اطلاعات، عالم عدم تمركز و حضور جمعياگر از تحليلگري مثل "ژان فرانسوا آليوتار"، كه در آخر الزمان سال قرن بيستم چشم از دانشمند فروبست، ميپرسيدي؟ "آيا جامعه اطلاعات، جهاني، تك قطبي خواهد بود؟" پذيرش وي، به طور حتم، منفي بود زيرا وي معتقد بود كه انقلاب اطلاعات، مايه به حاشيه رانده شدن تمام مركزيتها و قطبيتها ميشود.LED؛ اهرم بازار LCDمجله سايرLED؛ اهرم بازار LCDدر سالهاي بازپسين لامپهاي LED يگانه از انفجارهاي دنياي فناوري بوده. LED مخفف واژه Light Emitting Diod است و به لامپهاي كمنوري اطلاق ميشود كه بسهولت در مدارهاي الكترونيكي قرار ميگيرند.پهناي باند چيست؟مجله سايرپهناي باند چيست؟در واقع در محيطهاي مخابراتي اين مودمها هستند كه وظيفه رد و بدل كردن اطلاعات را به عهده دارند. به عبارت ديگر، هر چه توانايي مودم شما بيشتر باشد، ميتواند حجم بيشتري از اطلاعات را بر روي پيرامون انتقال جابهجا كند.
منبع: https://vista.ir/article/343686/فناوري-اطلاعات-و-شاخه-هاي-آن
فناوري آموزشي عبارت است از "مطالعه تسهيل يادگيري و بهبود عملكرد با ايجاد، استفاده و مديريت فرآيندها و منابعي از جنس تكنولوژي هاي مناسب"
فناوري آموزشي به كارگيري مشكل انگيزه ها فيزيكي و نظريه تعليم مي باشد. تكنولوژي آموزشي شامل گستره هاي متعددي از قبيل نظريه يادگيري، تعليم مبني بر كامپيوتر، تعليم آنلاين و m-learning يا يادگيري موبايلي، جاهايي كه از فناوري هاي موبايلي كاربرد مي شود، مي باشد:
فناوري آموزشي به عنوان تئوري و كاربرد طريق هاي آموزشي براي يادگيري.فناوري آموزشي به عنوان ابزارهاي تكنولوژيكي و رسانه اي، به عنوان مثال دوره هاي آنلاين آزاد متعدد برخط يا Mooc ، كه در پيوستگي با دانش و گسترش و تبادل آن كمك مي كند. كسان اثناء به كارگيري اصطلاح "EdTech" نيز منظورشان همين مقوله است.فناوري آموزشي براي سيستم هاي مديريت يادگيري (LMS)، همانند ابزاري براي مديريت دانشجويان و برنامه درسي، و سيستم هاي مديريت اطلاعات تعليم (EMIS).فناوري آموزشي به عنوان مديريت پشت صحنه، از قبيل سيستم هاي مديريت آموزش براي تداركات و مديريت بودجه، و فروشگاه ثبت يادگيري (LRS) براي اندوخته سازي ديتا هاي يادگيري و تجزيه و تحليل آن ها.خود فناوري آموزشي به عنوان يك موضوع آموزشي؛ چنين دوره هايي بعضي اوقات "مطالعات كامپيوتري" يا "فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT)" ناميده شود.
تعريف فناوري آموزشيانجمن ارتباطات و فناوري هاي آموزشي (AECT) فناوري آموزشي را به عنوان " مطالعه تسهيل يادگيري و بهبود عملكرد با ايجاد، بهرهگيري و مديريت فرآيندها و منابعي از جنس تكنولوژي هاي مناسب" تعريف كرده است. لازم به بيان است كه تكنولوژي آموزشي دربرگيرنده "نظريه و كارهاي طراحي، توسعه، سهم برداري، مديريت و ارزيابي فرآيندها و منابع براي يادگيري" مي باشد. به همين ترتيب، تكنولوژي آموزشي به همه علوم معتبر و قابل اعتماد كاربردي از تجهيزات گرفته لغايت فرايندها و مراحل كه از تحقيقات علمي حاصل مي شود، اشاره مي كند و در يك مقوله ويژه مي تواند به فرآيندهاي نظري، الگوريتم يا اكتشافي نيز اشاره كند: لزوما نيازي نيست كه به فن آوري فيزيكي اشاره داشته باشد. فناوري آموزشي روند تطبيق فناوري با تعليم در جهت مثبت است كه باعث مي شود محيط يادگيري گوناگون تر باشد و همچنين راهي براي تعليم روش استفاده از فناوري به ادب آموزان باشد.
اصطلاحات پيوسته با فناوري آموزشيفناوري آموزشي يك اصطلاح فراگير است كه دربرگيرنده ابزارهاي مادي و مباني نظري براي حمايت از يادگيري و تدريس مي باشد. فناوري آموزشي اندك به سطح بالا نيست، بلكه به هر چيزي كه يادگيري و تعليم را در يادگيري آنلاين، يادگيري صورت به صورت و يا يادگيري تركيبي بهبود مي دهد.
يك تكنسين آموزشي، فردي است كه در گويه تكنولوژي آموزشي آموزش ديده است. تكنولوژيست هاي آموزشي كوشش مي كنند براي ارتقاي يادگيري، فرآيند و ادوات را تجزيه و تحليل، طراحي، توسعه، پياده سازي و ارزيابي كنند.
فناوري آموزشي الكترونيك مدرن، تقسيم مهمي از جامعه امروز ما محسوب مي شود. تكنولوژي آموزشي اصطلاحات تعليم الكترونيكي، فناوري تعليمي، استعمال فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در تعليم و پرورش، EdTech، فناوري يادگيري، يادگيري چندرسانه اي، درمان يادگيري مبتني بر تكنولوژي (TEL)، تعليم بر پايه كامپيوتر (CBI)، آموزش كامپيوتر، آموزش مبتني بر اينترنت (CBT)، تعليم رايانه و يا آموزش كامپيوتر (CAI)، تعليم بر پايه اينترنت (IBT)، يادگيري انعطاف پذير، تعليم مبتني بر وب (WBT)، آموزش آنلاين، همكاري آموزش ديجيتال، تعليم توزيع شده ارتباطات مربوط به كامپيوتر، يادگيري سايبري و تعليم چند منظوره، تعليم مجازي، محيط يادگيري شخصي سازي شده، يادگيري شبكه اي، پيرامون يادگيري مجازي (VLE) (كه با عنوان سيستم عامل يادگيري نيز شناخته مي شود)، يادگيري m-learning يا يادگيري موبايلي، يادگيري فراگير و آموزش ديجيتال را دربرگيرنده مي شود.
هر كدام از اين اصطلاحات متعدد، پيروان خودشان را دارند، كه روي خاصيت هاي جدا نهفته اي كه هر كدام دارند تاكيد دارند. با اين حال، بسياري از اصطلاحات و مفاهيم در فناوري آموزشي به صورت مبهم تعريف شده است.
تكنولوژي هاي آموزشيتكنولوژي هاي آموزشي
تكنولوژي هاي آموزشيرسانه هاي آموزشي و ابزار مي توانند براي موراد ذيل استفاده شوند :
پشتيباني ساختاري كار: كمك به سپريدن پيشه (روش ها و پروسه ها)،دسترسي به پايگاه هاي اطلاعات (به كاربر كمك مي كند اطلاعات باره دربايستن خود را پيدا كند)اشكال گوناگون نمايش نزاكت (بازنمايي هاي متعدد از دانش، مشابه ويدئو، صدا، متن، تصوير، داده ها)در حال حاضر، انواع مختلفي از فن آوري فيزيكي مورد كاربرد پيمان مي گيرد: دوربين هاي ديجيتال، دوربين هاي فيلمبرداري، ابزارهاي تخته سفيد تعاملي، ويژوالايزر ها، رسانه هاي الكترونيكي، و پروژكتور هاي LCD. تركيب اين تكنيك ها دربرگيرنده بلاگ ها، نرم افزار هاي مشترك، ePortfolios و كلاس مجازي مي باشد.
طراحي فعلي اين گونه برنامه ها به نوع اي است كه مي طاقت آن ها را از طريق ابزارهاي موشكافي شناختي ارزيابي كنيم كه به شناسايي عناصري كه به كاربرد بهينه از اين سيستم ها كمك مي كند.
صوت و ويدئوتكنولوژي ويدئويي دربرگيرنده نوارهاي ويدئويي و دي وي دي ها و در ضمن شيوه هاي مبتني بر تقاضا و همهنگام با ويديوهاي ديجيتالي از راه سرور يا گزينه هاي بر پايه وب همانند وب كم است.
راديو مي تواند يك وسيله آموزش از طريق دور همهنگام يا سنكرون باشد، اگر جريان هاي صوتي از راه اينترنت و به صورت وبكست باشند و پادكست ها نيز مي توانند به چهره تاب مقارن يا آسنكرون باشند. ميكروفن هاي كلاسي، اغلب به صورت بي سيم هستند و به نزاكت آموزان و مربي ها امكان برقراري ارتباطي واضح تر را مي دهند.
اسكرين كست به كاربران فرمان مي دهد كه اسكرين هاي خود را به صورت سر راست از راه مرورگر خويش به اشتراك بگذارند و همچنين برپايي فيلم آنلاين را شدني مي كند، به طوري كه بيننده هاي ديگر مي توانند ويدئو را به طور مستقيم دنبال كنند. بنابراين، ارائه دهنده ها خواهند توانست كه ايده ها و جريان هاي افكار خود را نشانه دهند، به جاي اينكه آن ها را به چهره متن ساده روشنگري دهند. با به كارگيري تركيب صوتي و تصويري، مربي مي تواند تجربه حضور يك به يك در كلاس را فراهم كند. فرهنگ آموزان نا متوقف كردن و به عقب برگشتن را دارد، لغايت بتوانند با سرعتي متناسب با قابليت خودشان پيش روند، امكاني كه يك كلاس آموزه دائم نمي تواند ارائه دهد.
وب ناچيز ها و وب كست ها، امكان ساخت كلاس هاي مجازي و پيرامون يادگيري مجازي را فراهم مي كنند. وب ناچيز ها هم چنين براي بازداري از دغلي و ديگر موارد مثل كه شدني است در يك محيط يادگيري الكترونيكي رخداد بيفتند باره بهرهگيري پيمان مي گيرند. كامپيوترها، تبلت ها و دستگاه هاي تلفن همراه
كامپيوترها، تبلت ها و دستگاه هاي تلفن همراهكامپيوترها، تبلت ها و دستگاه هاي تلفن به اتفاق به عنوان تكنولوژي آموزشيكامپيوترها، تبلت ها و دستگاه هاي تلفن به اتفاق به عنوان تكنولوژي آموزشي
يادگيري مشاركتي يك رويكرد يادگيري بر پايه گروه است كه در آن دانش آموزان به طور منسجم براي دستيابي به يك قصد يادگيري يا تكميل يك تكليف يدگيري به صورت متقابل فعاليت مي كنند. با ترقي هاي بازپسين در فن آوري گوشي هاي هوشمند، توانايي پردازش و قابليت ذخيره سازي تلفن هاي همراه، گسترش مترقي و به كارگيري برنامه ها شدني شده است. بسياري از توسعه دهندگان نرم انگيزه ها و متخصصان آموزش و پرورش، برنامه هاي گوشي هاي هوشمند و تبلت ها را به عنوان وسيله اي براي يادگيري مشاركتي مورد بررسي پيمان داده اند.
رايانه ها و تبلت ها دسترسي نزاكت آموزان و مربيان به تارنما ها و برنامه هاي كاربردي را فراهم مي كنند. بسياري از دستگاه هاي تلفن همراه از m-learning يا يادگيري سيار پشتيباني مي كنند.
دستگاه هاي سيار همانند كليكر ها و گوشي هاي هوشمند مي توانند براي بازخورد واكنشي تعاملي كاربرد شوند. يادگيري سيار شرايطي را فراهم مي كند كه عملكرد از چك كردن زمان، تنظيم يادآور ها، بازيابي فيش ها و دستوركار هاي آموزشي حمايت كند.
چنين دستگاه هايي مشابه آي پد ها به كودكان ضعيف (داراي معلوليت بينايي و يا معلوليت هاي چندگانه) در گسترش ارتباطات و نيز درمان تكاپو فيزيولوژيكي كمك مي كند.
يادگيري اجتماعي و همكاريصفحات وب، تارنگار ها، ويكي ها و توييتر فرمان مي دهند آموزگاران و مربيان افكار، ايده ها و نظرات خويش را در يك تارنما در يك پيرامون آموزشي تعاملي ارسال كنند. سايت هاي شبكه هاي اجتماعي، جوامعي مجازي هستند كه علاقمند به يك جستار ويژه از طريق صدا، چت، پيام فوري، كنفرانس ويدئويي يا وبلاگ ها مي توانند با همديگر ارتباط استوار كنند. امروزه درصد بالايي از ادب آموزان به فناوري هاي شبكه هاي اجتماعي دسترسي آنلاين دارند و متعلق به ها كاربرد مي كنند و بيشتر آن ها در شبكه هاي اجتماعي در مورد آموزش و مدرسه صحبت مي كنند. شبكه هاي اجتماعي همكاري و همكاري را تشويق مي كنند و مي تواند يك آلت انگيزشي براي خويش كارآمدي در وسط دانش آموزان تبديل شوند.
تخته سفيد هافناوري آموزشي-تخته سفيد_تعامليفناوري آموزشي-تخته سفيد تعاملي
سه نوع تخته سفيد هستي دارد. تخته سفيدهاي اوليه، كه همانند تخته سياه ها هستند، از اواخر دهد 1950 ساخته شدند و مورد كاربرد پيمان گرفتند. اصطلاح تخته سفيد يا وايت برد در ضمن به تخته سفيدهاي مجازي اشاره مي شود كه در آن نرم انگيزه ها هاي كامپيوتري با فراهم كردن امكان نوشتن يا نقاشي و ترسيم، وايت بردهاي راستين را مانند سازي مي كنند. تخته هاي تعاملي به يادگيرندگان و مربيان دستور مي دهد بر روي صفحه نمايش لمسي بنويسند. نشانه گذاري صفحه مي تواند بر روي يك تخته سفيد يا هر گونه صفحه نمايش رايانه باشد. با پروا به تنظيمات، اين يادگيري بصري مي تواند تعاملي و مشاركتي باشد، از آنگونه نگارش و دستكاري تصاوير روي تخته سفيد تعاملي.
كلاس مجازيفناوري آموزشي- كلاس مجازيفناوري آموزشي- كلاس مجازي
محيط يادگيري مجازي (VLE)، كه ب عنوان يك پلت فرم يادگيري نيز شناخته مي شود، يك كلاس آموزه مجازي يا جلسات مجازي را با تلفيق چندين تكنولوژي ارتباطي مانند سازي مي كند. نرم انگيزه ها وب كنفرانس را امكان برقراري بستگي بين ادب آموزان و مربيان را، از راه وب كم، ميكروفون و چت به چهره بلادرنگ و در يك محيط گروهي فراهم مي كند. كمپاني كنندگان مي توانند دست خويش را بلند كنند، نظرسنجي ها را استجابت دهند يا آزمون دهند. فرهنگ آموزان مي توانند در زماني كه تكليفي بدست معلم ديتا مي شود، تخته سفيد و اسكرين كست را در كمر بستن داشته باشند، معلم كسي است كه سطوح پروانه براي يادداشت هاي متني، ميكروفون و مهار ماوس را مشخص مي كند.
يك كلاس مجازي فرصتي براي دانش آموزان فراهم مي كند الي آموزش مستقيم را از يك معلم نيرومند و عالي و در يك پيرامون تعاملي گرفتن كنند. فرهنگ آموزان مي توانند به معلم خويش دسترسي فوري و به صورت سر راست داشته باشند. كلاس مجازي يك برنامه ساختاري از كلاس ها فراهم مي كند كه مي تواند براي دانش آموزاني مفيد باشد كه انديشه ميكنند يادگيري ناهمزمان آزاد را غير سودمند مي دانند. علاوه بر اين، كلاس مجازي يك پيرامون يادگيري اجتماعي فراهم مي كند كه جايگزين "آجر و ملات" كلاس هاي سنتي مي شود. اكثر اپليكيشن هاي كلاس مجازي امكان ضبط را فراهم مي كنند. هر كلاس در يك سرور ثبت شده و ذخيره مي شود، كه فرمان توزيع فوري هر كلاس در درازا سال تحصيلي را مي دهد. اين مي تواند براي فرهنگ آموزان براي يادآوري مطالب فراموش شده يا مرور مفاهيم براي آزمون هاي قبل رو زياد سودمند باشد. والدين امكان نظارت بر هر كلاس را دارند لغايت اطمينان حاصل شود كه آنها از تحصيلاتي كه فرهنگ آموزان گرفتن مي كند خوشنود هستند.
فناوري آموزشي-كلاس مجازي با تبلتفناوري آموزشي-كلاس مجازي با تبلت
يك پيرامون يادگيري مجازي (VLE) برخي مواقع اوقات، به ويژه در آموزش عالي، با يك سيستم مديريت اطلاعات (MIS) به اتفاق است تا يك پيرامون آموزشي مديريت شده ايجاد شود كه در آن تمام جنبه هاي يك دوره از راه يك رابط كاربري مقاوم در سراسر موسسه اتمام مي شود. دانشگاه هاي فيزيكي و دانشگاه هاي آنلاين جديد ترنلاينآ، مدارج دانشگاهي و مدارك تحصيلي را تنها از راه اينترنت ارائه مي دهند. برخي از برنامه ها به حضور نزاكت آموزان در كلاس ها احتياج دارند، اما بسياري متعلق به ها به طور كامل به چهره آنلاين ارائه مي شوند. چندين دانشگاه خدمات پشتيباني دانشجويي آنلاين، مثل مشاوره و ثبت نام آنلاين، مشاوره الكترونيكي، خريد كتاب هاي آنلاين و روزنامه هاي دانشجويي ارائه مي دهند.
واقعيت افزودهواقعيت افزوده به ادب آموزان و معلمان فرصتي را براي برپايي لايه هاي اطلاعات ديجيتالي، كه هم شامل دنياي مجازي و هم شامل عناصر دنياي واقعي است و شرايط برقراري وابستگي در موعد واقعي را فراهم مي كند. به عنوان مثال، Lumilo يك شيشه هوشمند تركيبي با درستي است كه به آموزگار ها توانايي موشكافي بلادرنگ از هر دانش آموز در كلاس آموزه را فراهم مي كند. مطالعات انجام شده نشانه مي دهد كه لوميلو مي تواند ديناميك كلاس آموزه را تغيير دهد و سررسيد و توجه معلم ها را به نزاكت آموزاني كه نيازمند كمك هاي انساني اكثريت هستند معطوف كند. با به كارگيري اين ابزار، آموزگار ها قادر خواهند بود كه قبل از اينكه نزاكت آموزي دست خود را براي سوال پرسيدن بالا ببرد به او كمك كنند.
تكنولوژي راستي افزوده نقش مهمي در كلاس هاي آموزه آينده بازي خواهد كرد، كلاس هايي كه در آن ها هوش مصنوعي با انسان مشاركت خواهد كرد. دانش آموزان مي توانند بين به طور ديناميك و با پروا به سرعت يادگيري خودشان، بين يادگيري فردي يادگيري اجتماعي و مشاركتي حركت كنند. در حالي كه آموزگار ها با كمك درستي افزوده AR، روي كلاس درس وارسي مي كنند و مداخلات لازم را براي مواردي كه هنوز براي آن ها سيستم هاي كامپيوتري طراحي نشده اند، سپريدن مي دهند. از اين ديدگاه، نقش فناوري ارتقا است نه جايگزين شدن با قابليت هاي معلم هاي انساني.
سيستم مديريت يادگيرييك سيستم تعليم الكترونيكي lms نرم افزاري است كه براي ارائه، رديابي و مديريت آموزش و آموزش بهرهگيري مي شود. سيستم lms اطلاعات مربوط به حضور، زمان پيشه و پيشرفت نزاكت آموز را رديابي مي كند. مربي ها مي توانند آگهي ها را پست كنند، تكاليف را نمره دهي كنند، كار و جنبش هاي آموزه را بررسي كنند و در بحث هاي كلاس شركت كنند. نزاكت آموزان مي توانند شغل خود را انجام دهند، سوالات بحث و گفتمان را بخوانند و پذيرش دهند، و آزمون ها را دريابند. يك نرم اسباب ال ام اس شدني است به معلمان، مديران، ادب آموزان و نقش هاي اضافه تعريف شده(مانند والدين، در چهره لزوم) پروانه رديابي معيارهاي مختلفي را بدهد. LMS ها از سيستم هايي براي مديريت سوابق تحصيلي / آموزشي لغايت نرم افزارهايي براي توزيع دوره هاي اينترنت و ارائه خاصيت هاي همكاري آنلاين را شامل مي شوند. ايجاد و نگهداري محتواي جامع يادگيري نيازمند سرمايه گذاري اوليه و شغل هميشگي انساني است. ترجمه موثر به زبان هاي ساير و مقوله هاي فرهنگي بيچارگي به سرمايه گذاري بيشتر بدست كاركنان متخصص دارد. نرم اسباب تعليم مجازي LMS پافكو چند زبانه است و قابليت سفارشي سازي براي كاربردهاي دانشگاهي و سازماني را دارد.
سيستم هاي مديريت يادگيري بر پايه اينترنت عبارتند از Canvas, Blackboard Inc و Moodle مي باشد. اين نوع از نظام تعليم الكترونيكي به مربيان اجازه مي دهد بخشي از يك سيستم يادگيري يا آن را به طور كامل به چهره آنلاين اجرا كنند، يا به صورت مقارن (سنكرون) و يا به صورت غيرهمزمان (آسنكرون). سيستم هاي مديريت يادگيري وانگهي محتوا و برنامه درسي را به صورت غير خطي به دانشجويان ارائه مي دهند كه به آن ها امكان گزينش سرعت و نظم اطلاعات آموزش را مي دهد. Blackboard براي آموزش K-12، آموزش عالي، سوداگري و كارهاي دولت مي تواند استفاده شود. نرم افزار moodle احد سيستم مديريت دوره اي رايگان است كه فرصت هاي يادگيري تركيبي و وانگهي دوره هاي آموزش از طريق بعيد را فراهم مي كند. شركت پافكو براي راحتي كاربرد كاربران، خدمات پشتيباني از مودل moodle را ارائه مي دهد. Eliademy يك سيستم مديريت دوره مبتني بر ابر است كه فرصت هاي يادگيري تركيبي و در ضمن برگزاري دوره هاي آموزشي از طريق دور را فراهم مي كند.
سيستم مديريت محتواي يادگيرييك سيستم مديريت محتواي آموزشي (LCMS) نرم افزاري براي تاليف محتوا (دوره ها، محتواي قابل كاربرد مجدد) است. يك LCMS هم ممكن است صرفا به فرآوري و انتشار محتوايي كه در سايت lms ساير ميزباني شده است وابستگي ديتا شود و يا خود بتواند محتواي خود را ميزباني كند. كميته آموزش مبتني بر رايانه صنعت هواپيمايي (AICC) از محتوايي پشتيباني مي كند كه به طور جداگانه در LMS ميزباني مي شود.
ترند بازپسين در سيستم هاي مديريت محتواي اموزش الكترونيك، روش crowdsourcing يا جمع سپاري مي باشد.
ارزيابي مبتني بر كامپيوترارزيابي كامپيوتري (ارزيابي الكترونيكي) يا آزمون آنلاين از تست هاي گزينه اي اتوماتيك لغايت سيستم هاي پيچيده تر را شامل مي شوند. با برخي از سيستم ها، رايانه مي تواند در روبرو برخي از اشتباهات نزاكت آموزان بازخورد دهد يا مي تواند دانش آموز را از طريق مجموعه اي از سوالات مطابق با آنچه دانش آموز به عقيده مي رسد آموخته، هدايت كند. ارزشيابي تكويني، پاسخ هاي اشتباه را بي استجابت و بدون هيچ نوع بازخوردي خلاص مي كند و سپس اين سوالات توسط معلم و در موعد ديگري توضيح ديتا مي شود. سپس يادگيرنده با سوالاتي در آن گويه ها كه با تغييراتي جزئي طرح شده اند، تمرين مي كند. اين فرآيند با ارزيابي چكيده كه با استفاده از مجموعه اي جديد از سوالات كه فقط شامل موضوعاتي را كه قبلا تدريس شده اند هستند، كامل مي شود.
سيستم پشتيباني عملكرد الكترونيكييك سيستم حمايت عملكرد الكترونيكي (EPSS)، يك سيستم بر پايه رايانه است كه راندمان كاركنان را از راه فراهم كردن دسترسي كاركنان به اطلاعات، مشاوره و يادگيري يك پارچه درمان مي بخشد.
سيستم مديريت آموزشيك سيستم مديريت تعليم يا سيستم مديريت منابع آموزشي يك نرم انگيزه ها طراحي شده براي بهينه سازي مديريت آموزش آموزگار محور است. اين نرم افزار ها مشابه يك برنامه ريز منابع سازماني يا ERP، يك دست موزه دفتري است كه منظور آن كل ي جنبه هاي روند تعليم است: برنامه ريزي (برنامه ي آموزشي و قبل بيني بودجه)، تداركات (برنامه ريزي و مديريت منابع)، حسابداري (رديابي هزينه، سودآوري )، گزارش دهي و فروش سودآور ارائه دهندگان آموزش. يك سيستم مديريت آموزشي مي تواند براي برنامه ريزي برنامه هاي گرافيكي، ارائه برنامه هاي آموزشي، مكان ها و تجهيزات، بهينه سازي استفاده از منابع، برپايي يك برنامه آموزشي و دنبال بودجه هاي باقيمانده، برپايي گزارشات و به اشتراك گذاري اطلاعات بين تيم هاي گوناگون بهرهگيري شود.
با اين كه سيستم هاي مديريت تعليم بر مديريت آموزش هاي هدايت شده توسط مربي تمركز مي كنند، وانگهي مي توانند سيستم lms را تكميل كنند. در اين وضعيت، LMS مديريت و ارزيابي تعليم الكترونيكي را مديريت خواهد كرد، در حالي كه يك سيستم مديريت آموزش TMS، برنامه ريزي، لجستيك و گزارش دهي ILT و برنامه هاي بعد انداز را مديريت خواهد كرد.
عناصر يادگيريمحتوامسائل مربوط به معماري درونمايه و طراحي دربرگيرنده آموزش و يادگيري بهرهگيري مجدد متعلق به است. گرد از رويكردهاي موجود آن را به 5 جنبه بخش مي كند:
حقيقت (Fact) – داده هاي بي همتا (به عنوان مثال نمادها براي ساختاره اكسل، يا بخش هايي كه يك منظور يادگيري را برپايي مي دهند)مفهوم – يك تقسيم كه دربرگيرنده چندين مثال است (به عنوان نمونه فرمولهاي اكسل يا گونه ها / نظريه هاي گوناگون طراحي آموزشي)فرآيند - جريان اتفاقات يا فعاليتها (مثلا وضعيت كاركرد صفحه مفصل يا پنج مرحله در ADDIE)روش - كار گام به گام (به عنوان مثال وارد يك فرمول به يك صفحه مفصل يا مراحلي كه بايد در يك فاز در ADDIE تعقيب شود)اصول استارتژيك - وظيفه اي است كه با تطبيق دستورالعمل ها سپريدن مي شود (به عنوان نمونه اتمام يك طرح مالي در يك صفحه مفصل يا با استفاده از يك چارچوب براي طراحي محيط يادگيري)عناصر آموزشيعناصر آموزشي به عنوان ساختار يا واحد مواد آموزشي تعريف مي شوند. آنها محتواي آموزشي هستند كه بايد ارائه و تحويل ديتا شوند. اين واحدها مستقل از فرمت هستند، به اين معني كه كليت واحد شدني است به صورت يكي از شيوه هاي متنوع تحويل داده شود، اما ساختارهاي آموزشي خود كتابخانه ها، صفحه وب، كنفرانس ويدئويي، پادكست، درس، انتصاب، سوال چند گزينه اي، مسابقه، بحث گروه يا يك مطالعه موردي، همه آن ها مي توانند به شيوه هاي متفاوتي از آن تحويل داده شوند.
استانداردهاي عناصر يادگيريتلاش هاي زيادي در گويه بهرهگيري دوباره از مواد اموزش الكترونيك و به ويژه ايجاد يا بهرهگيري دوباره از عناصر يادگيري شده است. اين ها واحدهاي مستقلي هستند كه با كلمات كليدي يا ديگر ابرداده ها به حقيقت برچسب گذاري شده اند و اغلب در فرمت فايل XML اندوخته مي شوند. برپايي يك دوره دربايستن به جمع آوري مجموعه اي از عناصر يادگيري دارد. مدل مرجع اسكورم (SCORM) گردآور اي از استانداردها و مشخصات است كه در باره بعضي از آموزش هاي الكترونيكي مبتني بر وب استفاده مي شود. ديگر مشخصات مشابه چارچوب مدارس فرمان انتقال عناصر يادگيري يا طبقه بندي متاديتا (LOM) را امكان پذير مي كند.
كاربرد هوش مصنوعي در آموزشهوش مصنوعي در اين مرحله از احسن ديتا ها زياد مهم شده است، در ضمن در كلاس هاي دوران متوسطه نيز به طور گسترده اي پذيرفته شده است. يك كلاس برجسته از تكنولوژي آموزشي مترقي با هوش مصنوعي، سيستم هاي هوشمند آموزش (ITSs) هستند، كه براي ارائه بازخورد تند و شخصي به دانش آموزان طراحي شده اند. انگيزه ي توسعه ITS از پژوهشي است كه نشان مي دهند آموزش هاي شخصي سازي شده زياد موثرتر از تعليم هايي هستند كه براي يك گروه تاليف مي شوند. در طول سال هاي گذشته، تركيبي از نظريه هاي شناختي علمي و تكنيك هاي مبتني بر داده ها، توانايي هاي ITS را به ميزان قابل توجهي افزايش ديتا است. شواهد فراواني هستي دارد كه نشان مي دهد ITS ها در كمك به ادب آموزان زياد كارساز هستند.
كارهاي بازپسين نيز بر گسترش آلت يادگيري مبتني بر هوش مصنوعي تمركز كرده اند كه به آموزگار هاي انساني در منسجم كردن فعاليت هاي كلاس آموزه كمك مي كند. معلم مي تواند از دانش آموزان به گونه اي پشتيباني كند كه هوش مصنوعي نمي تواند؛ ولي توانا به پردازش مقدار زيادي از موشكافي ديتا ها به صورت بلادرنگ نيست كه توسط سيستم هاي كامپيوتري مي توانند سپريدن دهند. از جانب ديگر، هوش مصنوعي مي تواند حجم كار را به اشتراك بگذارد و بهترين طريق هاي اعمال را پيشنهاد مي كند، اما مي توانند فقط در حوزه كارهاي از قبل تعيين شده عمل كنند و قادر به اتمام وظايفي همانند پشتيباني عاطفي نيست. فهميدن اين كه هوش مصنوعي بايد چگونه معلم ها را در يك كلاس واقعي، متفاوت و خود گام پشتيباني كند كماكان يك مسئله مفتوح است.
بخش هاي تكنولوژي آموزشي پيش دبستانيانواع گوناگون رسانه هاي الكترونيكي مي تواند آينده دوره قبل دبستاني باشد. اگر چه والدين يك تجربه و عقيده مثبتي را گزارش مي دهند، تاثير چنين كاربرد به چهره سامانه مند مورد ارزيابي پيمان نگرفته است.
در دوره قبل دبستاني، تكنولوژي را به چند طريق مي نا شناسايي كرد. پايه ترين آن ها به كارگيري كامپيوتر ها، تبلت ها و منابع صوتي و تصويري در كلاس هاي درس است.
دوران ابتدايي و ارشاد يا متوسطه اولآموزش الكترونيكي توسط مدارس دولتي راهبري در ايالات متحده و در ضمن مدارس خصوصي باره كاربرد پيمان مي گيرد. در بعضي از موارد پيرامون هاي يادگيري الكترونيكي در يك كلاس سنتي باره استفاده قرار مي گيرند، بعضي ساير به ادب آموزان اجازه مي دهد لغايت از منزل يا هر فضا ديگري در كلاس آنلاين شركت كنند. استفاده از سيستم عامل هاي مجازي براي تعليم الكترونيكي در سراسر عالم در حال افزايش است. با مدرسه مجازي دانش آموزان مي توانند در دوره هاي همهنگام و يا دوره هاي يادگيري ناهمزمان از هر نقطه اي كه امكان پيوستگي به اينترنت وجود دارد، كمپاني كنند.
اموزش الكترونيك به طور فزاينده اي بدست دانش آموزاني كه به دلايلي چون آلرژي هاي شديد يا ساير مسائل پزشكي، ترس از خشونت و قلدري در مدرسه و نزاكت آموزاني كه والديت آن ها ترجيح مي دهند در خانه درس بخوانند، استفاده مي شود. مدارس آنلاين يك پناهگاه براي فرهنگ آموزان براي گرفتن آموزش با كيفيت را ايجاد مي كنند در حالي كه كم و بيش مي توانند به طور كامل از اين مشكلات دوري كنند. مدارس آنلاين نيز اغلب با مسائلي از قبيل موقعيت، سطح درآمد يا اندازه كلاس در مدارس كرايه اي آجري اندك نمي شوند.
استفاده از يادگيري الكترونيكي به عنوان مكمل كلاس درس سنتي افرايش مكشوف است. نزاكت آموزاني كه حائز استعداد ويژه يا علاقه به موضوعات بيرون از برنامه هاي مدرسه مي توانند از تعليم هاي الكترونيكي براي ارتقاي مهارت هاي خود بهرهگيري كنند. بعضي از موسسات آنلاين با به كارگيري سيستم وب كنفرانس ، بين فرهنگ آموزان و مربيان بستگي برقرار مي كنند تا يك كلاس ديجيتالي ساختن دهند. تعليم مجازي در مدارس ابتدايي و راهبري بيشتر با اسم مدرسه مجازي و در آموزش عالي با اسم دانشگاه مجازي خوانده مي شود.
آموزش الكترونيكي در تعليم عاليدر سنه هاي اخير، ثبت اسم در دوره هاي آنلاين كالج ها و دانشگاه ها افزايش قابل توجهي داشته است. اگر چه بخش ابهت از موسسات تعليم عالي براي سو كلاس مجازي و دوره هيا آنلاين ارائه مي دهند، تقسيم كبير ديگري از آموزشگاه ها اين كار را بدون هوده مالي انجام مي دهند و دوره هاي آموزش آنلاين رايگان ارائه مي دهند.
در هر حال آموز آنلاين در آموزش عالي به سرعت در حال افزايش است و حتي برنامه هاي آنلاين دكترا در دانشگاه هاي برجسته تحقيقاتي گسترش مكشوف اند.
اگرچه دوره هاي موك يا دوره هاي آنلاين مفصل (MOOCs) ممكن است براي تعويض كامل آن ها با آموزش عالي حضوري محدوديت هايي داشته باشند، با اين حال چنين برنامه هايي به طور قابل توجهي گسترش مكشوف است. دانشگاه MIT، دانشگاه استنفورد و پرينتسون كلاس هايي را به مخاطبان جهاني ارائه مي دهند، ولي نه با اعطاي مدرك و اعتبار دانشگاه. برنامه هاي سطح دانشگاه مشابه EdX كه توسط بنياد-نهاد-سازمان فناوري ماساچوست و دانشگاه هاروارد راه اندازي شده است، بدون هزينه سلسله ها و موضوعات متنوعي را در قالب كلاس مجازي ارائه مي دهند؛ البته با مي نا با پرداخت اندكي خرج مدرك گذراندن دوره را نيز گرفت. MOOC غير از زمان شروعش تأثير قابل توجهي بر آموزش عالي نداشته و پس از اشاعه اوليه كارايي آن تفريق مكشوف است، ولي انتظار مي رود در برخي از آنها باقي بماند.
كاربرد تعليم الكترونيك در تعليم چيره دست و آموزش سازمانيآموزش الكترونيكي شركتي توسط شركت ها و سازمان ها براي ارائه آموزش جبراني اجباري و به روز رساني براي انطباق با قوانين و مقررات، شفا چيرگي ها و آموزش چيرگي هاي گستره تكنولوژي اطلاعات، پيشرفت چيره دست (CPD ) و ديگر چيرگي هاي ارزشمند در محل پيشه استفاده مي شود. شركت ها از تعليم الكترونيكي براي ارائه اطلاعات در مورد واپسين ترقي هاي محصول بهرهگيري مي كنند. اكثر شركت هاي تعليم الكترونيكي كمپاني آسنكرون هستند و از راه سيستم هاي مديريت يادگيري مديريت مي شوند. بحران كبير در يادگيري الكترونيكي سازماني اين است كه كارمندان را به گزيده تر با موضوعات مربوط به انطباق كه تعليم هاي دوره اي توسط قانون يا مقررات تعيين شده است، درگير كند.
كاربرد تعليم الكترونيك در دولت و خدمات عمومييك نياز مهم براي اطلاعاتِ كيفيت بالا، قابل اطمينان و اخيرِ بهداشتي اين است كه براي عموم در دسترس قرار گيرد و در ضمن براي ارائه دهنده هاي خدمات بهداشتي خلاصه شود. ارائه دهنده ها از نياز به اطلاع رساني خودكار از پسينيان تحقيقات، يك پورتال جستجوگرانه اطلاعاتي و دسترسي به ادبيات خاكستري گفتگو مي كنند. كتابخانه بهداشتي مادران و كودكان (MCH) از صندوق بهداشت ايالات متحده آمريكا براي تأمين واپسين تازه ها و برنامه ريزي براي آگاهي رساني اتوماتيك به ارائه دهندگان از راه آگاهي MCH تامين مي شود. گرد ديگر از برنامه هاي كاربردي در بهداشت عمومي توسعه mHealth (استفاده از ارتباطات تلفن به اتفاق و چند رسانه اي در سلامت عمومي جهاني) است. استفاده از mHealth پيش از زايش و در سررسيد نوزادي نتايج مثبتي داشته است. علاوه بر اين، سيستم هاي بهداشت و شفا برنامه هاي mHealth را براي تسهيل استجابت هاي اورژانس پزشكي، مراقبت هاي ويژه، بالارفتن سلامت و جمع آوري ديتا ها، اجرا كرده اند. در كشور هاي كم درآمد و يا با درآمد پايين، mHealth بيشتر به عنوان پيام متني يك طرفه و يا يادآوري تلفن براي ترويج استجابت بهبود و جمع آوري ديتا ها بهرهگيري مي شود.
منبع : https://www.gisoom.com/book/1847825/كتاب-انواع-تكنولوژي-زغال-و-سركه-چوب/
اينفلوئنسر (influencer) يا فرد تاثيرگذار كيست؟همهاي ما در طول تحصيل خود در دوران مدرسه يا دانشگاه، آموزگار يا كوشيدن داشتهايم كه نسبت به ساير معلمين و اساتيد روي ما بيشتر تاثيرگذار بودند يا در بين دوستانمان فردي را ميشناسم كه روي ساير دوستانمان نفوذ و تاثيرگذاري بالاتري دارد، به اين اشخاص كسان تاثيرگذار ميگويند. اين كسان با پروا به تاثيرگذاري كه نسبت به ديگران دارد ميتواند در اخذ تصميم آنها كارايي بگذارد و آنها را به سپريدن كاري ترغيب نمايد. اينفلوئنسر ميتواند يك بازيگر، ورزشكار، نويسنده و يا يك آشپز باشد اما صرف داشتن يگانه از اين عناوين مايه نميشود كه كل آنها اينفلوئنسر باشند.
اصولا اينفلوئنسرها اشخاصي هستند كه در گويه شغلي و حرفهاي خويش افرادي صاحب سبك و جدا هستند كه كيفيت كار آنها و فرآوري محتواي كه اتمام ميدهند آنها را نسبت به كسان ساير جدا كرده است. اين كسان ميتوانند در انتخاب محصول و معرفي برند شركتها روي مخاطبانشان تاثيرگذار باشند.
اينفلوئنسر ماركتينگ چيست؟اينفلوئنسر ماركتينگ (influencer marketing) يا بازاريابي از طريق افراد تاثيرگذار به نوعي بازاريابي گفته ميشود كه ما از طريق كسان تاثيرگذار تبليغات محصول يا خدمات برند خودمان را انجام ميدهيم و بيشتر اين تبليغات بصورت غير سر راست و در قالب يك رهنمود يا رهنمود به مخاطبان سپريدن ميشود. با توجه به اينكه ملت به صحبتهاي اينفلوئنسر اعتماد دارند از پيشنهاد آنها كاربرد ميكنند ما ميتوانيم از طريق آنها برند خودمان را به افراد مختلف شناسايي كنيم.
اينفلوئنسر ماركتينگ به احد از موثرترين طريق هاي ديجيتال ماركتينگ تبديل شده است و ذيل بودن هزينه آن نسبت به تبليغات محيطي از قبيل بيلبوردها باعث ميشود كمپاني هاي زيادي اين طريق از بازاريابي را جز پلنهاي بازاريابي خود پيمان دهند. البته بايد براي شما ذكر كنم كه بيش تر شركت هاي كوچك به دليل اينكه خرج تبليغات در رسانه هايي همانند تلويزيون بسيار مي باشد به نوعي ترجيح مي دهند با اينفلوئنسر ماركتينگ به شناختن فرآورده خود به سايرين بپردازند. اينفلوئنسر (influencer) يا فرد تاثيرگذار كيست؟همهاي ما در درازا تحصيل خود در دوران مدرسه يا دانشگاه، آموزگار يا كوشيدن داشتهايم كه نسبت به ساير معلمين و اساتيد روي ما اغلب تاثيرگذار بودند يا در بين دوستانمان فردي را ميشناسم كه روي ساير دوستانمان نفوذ و تاثيرگذاري بالاتري دارد، به اين اشخاص افراد تاثيرگذار ميگويند. اين كسان با توجه به تاثيرگذاري كه نسبت به سايرين دارد ميتواند در اخذ تصميم آنها تاثير بگذارد و آنها را به سپريدن كاري ترغيب نمايد. اينفلوئنسر ميتواند يك بازيگر، ورزشكار، مؤلف و يا يك آشپز باشد اما صرف داشتن گرد از اين عناوين باعث نميشود كه كل آنها اينفلوئنسر باشند.
اصولا اينفلوئنسرها اشخاصي هستند كه در گويه شغلي و حرفهاي خود افرادي صاحب سبك و جدا هستند كه كيفيت پيشه آنها و توليد محتواي كه سپريدن ميدهند آنها را نسبت به افراد ديگر متمايز كرده است. اين افراد ميتوانند در انتخاب فرآورده و شناسايي برند شركتها روي مخاطبانشان تاثيرگذار باشند.
اينفلوئنسر ماركتينگ چيست؟اينفلوئنسر ماركتينگ (influencer marketing) يا بازاريابي از راه افراد تاثيرگذار به نوعي بازاريابي گفته ميشود كه ما از راه افراد تاثيرگذار تبليغات محصول يا خدمات برند خودمان را انجام ميدهيم و بيشتر اين تبليغات بصورت غير سر راست و در قالب يك توصيه يا توصيه به مخاطبان انجام ميشود. با پروا به اينكه مردم به صحبتهاي اينفلوئنسر اعتماد دارند از رهنمود آنها كاربرد ميكنند ما ميتوانيم از راه آنها برند خودمان را به افراد گوناگون معرفي كنيم.
اينفلوئنسر ماركتينگ به احد از موثرترين شيوه هاي ديجيتال ماركتينگ تبديل شده است و ذيل بودن هزينه آن نسبت به تبليغات محيطي از قبيل بيلبوردها باعث ميشود شركت هاي زيادي اين روش از بازاريابي را جز پلنهاي بازاريابي خود پيمان دهند. البته بايد براي شما ذكر كنم كه بيش تر شركت هاي حقير به دليل اينكه هزينه تبليغات در رسانه هايي مشابه تلويزيون بسيار مي باشد به نوعي ترجيح مي دهند با اينفلوئنسر ماركتينگ به شناختن محصول خويش به ديگران بپردازند.
اينفلوئنسر ماركتينگ در ايراناينفلوئنسرها يا بلاگرها در ايران بيشتر در شبكههاي اجتماعي فعاليت ميكنند و بيشترين كار و جنبش آنها در اينستاگرام است و پس از آن، رتبه دوم شبكه اجتماعي كه در آن اينفلوئنسرها پركار هستند توييتر است و در ايران بيشتر كمپينهاي اينفلوئنسر مارگتينگ در اينستاگرام سپريدن ميشود. اينفلوئنسرها در گويه كاري خودشان همانند ساخت فيلمهاي كمدي و فان، آشپزي، عكاسي و لايف استايل مشغول به فرآوري محتوا هستند و افرادي زيادي آنها رو پيگيري ميكنند.
مهناز افشار بيشتر تعداد فالوور اينستاگرام را در ايران دارد كه شمار آن به بيش از هشت ميليون فالوور ميرسد و بعد از او بازيگراني همچون الناز شاكردوست، بهنوش طباطبايي، بهنوش بختياري، رضا گلزار، پرويز پرستويي و نويد محمدزاده، رضا عطاران و مريخ رادان بيشترين كاربران اينستاگرام را به خويش وابستگي دادهاند.
از بين ورزشكاران علي كريمي، علي دايي، عليرضا بيرانوند، كريم باقري، فرهاد مجيدي، سعيد معروف، سيد محمد موسوي بيشترين شمار فالوور را دارند. از بين افرادي كه در گويه ساخت كليپهاي طنز مشغول هستند حسن ريوندي، محمد امين كريم پور، عرفان عليرضايي و محسن ايزي بيشترين كاربران اينستاگرام را دارند. از بين خوانندگان آرمين زارعي، بابك جهانبخش، نكويي خواجه اميري، بهنام باني، رضا صادقي،محسن چاووشي، محسن يگانه، فرزاد فرزين هستند.
يكي از بلاگرهاي مطرحي كه به شناسايي ابزارها آرايش ميپردازد گوشماهي بيوتي است كه با توليد محتواي مناسب و كاربردي بيش از يك و نيم ميليون پيگيري كننده دارد. گرد از اينفلوئنسرهاي كه اغلب نرخ انگيمنت را دارد پيج صدف بيوتي ميباشد كه بر روي فالوورهاي خود زياد تاثيرگذار ميباشد.
نكاتي كه بايد در كمپينهاي اينفلوئنسر ماركتينگ به آن پروا كنيد.۱- منظور كمپين خويش را به دقت مشخص كنيد. شما بايد كاملا منظور خويش را از تبليغ تعيين كنيد و يك پرسوناي كاملا صريح براي افرادي كه قصد دارند پيام شما را از طريق اينفلوئنسرها گرفتن كنند مشخص كنيد. مثلا شما صاحب برند پوشاك بچگانه هستيد، بايد پرسوناي مشتري احتمالي خودتان را مشخص كنيد و با توجه به آن اينفلوئنسري كه كاربرانش به پرسوناي مشتريان شما نزديك است را انتخاب كنيد. مثلا اينفلوئنسرهاي كه داراي مولود هستند و ميتواند گزينهاي مناسبي براي معرفي برند شما باشند.
۲- كيفيت را فداي تعداد فالوورها نكنيد. خيلي به تعداد فالوورها توجه نكنيد بلكه به كيفيت محتوا و انگيجمنت آنها دقت كنيد. براي تبليغ خود تعدادي از اينفلوئنسرها را مشخص كنيد و از ميان آنها افرادي كه تاثيرگذاري اكثريت دارند را برگزيدن كنيد. احد از راههاي انتخاب آنها ميزان انگيجمت و درگيري مخاطبان با محتواي آنهاست. اصولا افرادي كه كپشنهاي بلند و خلاقانه مينويسند بهتر ميتوانند محصولات و خدمات شما را معرفي كنند. براي آناليز پيج اينفلوئنسرهاي اينستاگرامي ميتوانيد از سايتهاي مشابه hypeauditor و socialblade كاربرد نماييد. اين سايتها ميزان انگيجمنت، لايك و كامنت و نحوه اي رشد پيج آنها را اثر ميدهند.
۳- پيش از آغاز همكاري اطلاعات insights پيج اينفلوئنسر را تقاضا كنيد لغايت اطلاعات كاملي از لوكيشن و سن مخاطبان، تعداد بازديد پست و استوريها داشته باشيد و بر اساس آنها تبليغ خويش را پيش ببريد. مثلا برخي از پيجها استوريهاي آنها انگيجمنت بيشتري نسبت به پستها دارند و شما ميتوانيد تبليغات خود را در استوري اتمام دهيد.
۴- به طور كامل و مشخص درخواستها و اطلاعات كامل كمپين خود را در برگزيدن شخص اينفلوئنسر قرار دهيد و نكاتي كه بايد به آن اشاره كند را مشخص كنيد و كوشش كنيد زمان كافي به بلاگر خود دهيد تا وقت كافي براي توليد يك محتواي صحيح و خلاقانه داشته باشد.
۵- كوشش كنيد با توجه به اندازه بيزينس خود اينفلوئنسر انتخاب كنيد. اگر بيزينس شما حقير و يا پسين آغاز به كار و جنبش كرده با مگا اينفلوئنسرها همكاري نكنيد و بيشتر تمركز خود را بيشتر روي ميكرو اينفلوئسرها و ماكرو اينفلوئنسر بگذاريد.