ارايه فناوريهاي آيندهنگرانه و هيجانانگيز بسيار هزينهبر و ريسكدار است و اين موضوع ميتواند در مورد هر شركتي صادق باشد. اولين نسل گوشيهاي تاشو هماكنون وارد بازار شدهاند و هيچ شكي نيست كه هزينههاي زيادي صرف تحقيق و توسعه آنها شده است. اما نكتهاي كه اغلب به آن توجه نميشود، اين است كه اين محصولاتِ نسل اول، حتي بعد از عرضه هم ميتوانند براي سازندگان خود هزينهبر باشند.
Yu Chengdong، مدير واحد مشتريان هواوي، دو ماه بعد از عرضه گوشي تاشو ميت Xs در ماه فوريه امسال ميگويد كه اين دستگاه چيزي بين ۶۰ الي ۷۰ ميليون دلار براي شركت ضرر داشته است. او گفته كه حتي با قيمت خردهفروشي ۲۴۰۰ دلاري اين هندست، توليد آن هزينه زيادي روي دست شركت گذاشته است.
مدل قبلي اين گوشي يعني هواوي ميت X بهطور شتابزده در نمايشگاه MWC 2019 رونمايي شد، اما از آنجاييكه ساخت آن هنوز كامل نشده بود، وضعيت بهگونهاي بود كه حتي افراد كمتري اجازه لمس نمونه اوليه آن را داشتند. اين گوشي بالاخره در ماه نوامبر عرضه شد و فروش آن فقط محدود به چين بود.
ميت Xs اوايل امسال با يك چيپست جديد و پشتيباني 5G معرفي شد و نتايج توليد آن بهوضوح بهتر از ميت X بود، براي اينكه خيلي سريعتر و همچنين در بازارهاي بيشتري به فروش رفت. با اينحال، به نظر ميرسد حتي افزايش حجم توليد دستگاه نيز براي سوددهي آن كافي نبوده است. البته هيچ شكي نيست كه با بلوغ سريع تكنولوژي گوشيهاي تاشو، اين دستگاهها خواهند توانست سودآوري خوبي براي سازندگان خود داشته باشند.
منبع: